Jak jsem renovoval Škodu 1000 MB

Fotografie z renovace Škody 1000 MB najdete ve fotogalerii.

V roce 2007 v zimě jsem koupil Škodu 1000MB, rok výroby 1966 za 8000,- Kč. Jsem 3 majitel. Bohužel pro mě auto bylo od překupníka a ve velmi špatném stavu. Proto jsem byl nucen zakoupit ještě jedno MB na náhradní díly. U tohoto auta se mi dařilo mnohem lépe, cena byla velmi přijatelná 1000,- Kč a po karosářské stránce mimo prahů a blatníků velmi zachovalé. 

První práce,  které nastaly bylo odstrojení celého auta. Motor a převodovka byly v pořádku takže jsem všechno vyčistil, přetěsnil a vyleštil. Dal novou lamelu, nové spoj. Ložisko, nové náplně a filtry, seřídil. Co bylo železné šlo opískovat a do komaxitu nebo do polyuretanové barvy. V další fázi bylo očištění kastle na čistý plech což byla nejhorší práce. Sloupky, kufr, motorový prostor, podlahu jsem čistil rozbrušovačkou s drátěným kotoučem. Ze spodu auta byly velké nánosy, v té době používaný tlumex ve spojích medvědí hovno, prostě co kdo doma měl, tím to natřel. Nahříval jsem to autogenem a zeškrabával tuto místy 0,5 cm vrstvu. Jde to i pěkně letlampou, až na čistý plech. Vyměnil jsem prahy a výstuhy. Vyvařil zadní a přední podběhy na obvyklých místech. Vanička a dno kufru bylo v perfektím stavu. Další bolavé místo bylo pod pedálama. 

Přední náprava opískovaná v komaxitu. Kompletní GO. Tudíž všechno vyměnit nebo zrepasovat. Horní ramena stejná až po užovku. Vyměnit pryžová pouzdra v jednom rameni 2 kusy a  rozpěrací trubičky o vniřním průměru 18mm. Dolních ramen jsou dva druhy liší se dorazem. Vyměnit pryžová pozdra v jednom rameni 4kusy a rozpěrací trubičky o vnitřním průměru 20mm. Do úplné  hlavice rejdového čepu stačí dát nové mosazné vložky a poté projet 24 výstružníkem. Po menších úpravách použitelné ze škody 100 které jsou teflonové a dát novou výsřední vložku. Pokud máte úplnou  hlavici rejdového čepu ze škody 100 musíte vyměnit i rameno.Uplné hlavice rejdového čepu ani rameno nejsou stejná se škodou 100 . Rejdový čep nebo spíš svislák vyměnit. Škoda 1000mb má na svisláku klínek škoda 100 nemá. Ale lze zaměnit. Kulové čepy jsou na spojovačce 4, výhodou těch původních je že mají mazničku. Dají se bez problémů nahradit.

Pomocná páka řízení je taky lehce opravitelná – srovná se na soustruhu a utočí patřičná vložka. Jinak jako celek lze zaměnit s pozdějšími typy.

 Převodovka řízení bývá někdy  i po tolika letech provozu schopná popřípadě vyměnit šnek. Jinak shodná až po škodu 130.

Nové tlumiče jsou samozřejmostí. Bubny jsem lehce srovnal na soustruhu. V předních bubnech je těsnící plechový kroužek s filcem. Lze nahradit guferem 38-52-7.

Pakny lze koupit v každé mototechně nebo se dají nalepit. Shodné po škodu 130.

Brzdové válečky jsou shodné až po Favorit do roku výroby 93.

Sbíhavost nápravy je 4 – 6 mm, odklon kol 1°30´± 15´. 

U zadní nápravy to bylo mnohem jednodušší opískovat a následně komaxit. Nové silentbloky na ramena shodné až po škodu 130. Ramena jsou u MB užší jak u Škody 100.  Jsou záměnné se Škodou 100 a výš ale kdo tomu rozumí tak to pozná.Pokud se použijí ramena s pozdějších typů je nutné vyměnit šrouby na polonápravě které drží rameno. Je tam centimetrový rozdíl. Musí se dát delší šrouby. Jeden je vyměnitelný druhý je na polonápravě přivařený. Popřípadě vyměnit celé polonápravy. Krycí manžeta polonápravy s převodovkou shodná až po Škodu 130. 

Veškeré brzdové trubičky jsem si udělal nové, což není v dnešní době žádný problém. Hlavní brzdový válec, který je jako celek se spojkovým válcem jsem přetěsnil a dal nové manžety. Je velmi lehce rozebíratelný.

Kdo dělá MB do roku výroby 66 a použije kastly z pozdější výroby musí převařit zadní plato. Rozdíl je velmi viditelný přes zadní sklo.

Na čištění střechy jsem zvolil jemnější způsob - odstraňovač starých nátěrů. Dráťákem bych mohl nadělat dolíky. Dvakrát nebo třikrát jsem to natřel a strhl špachtlí. Zbytek dobrousil smirkem, pak všechno popravil kytem a nastříkal do plniče a kastle je hotová.

Přední blatníky jsem dal nové, dveře jsem vyvařil, ty jsou lehce opravitelné. Zadní původní blatník byl po opískování použitelný akorát spodek jsem uřezal a dal z nového stovkového blatníku. Druhý jsem dal nový, ale musel jsem vyřezat přívod vzduchu a nahradit kapsou ze starého. Zadní kapota bývá dobrá, přední jsem sehnal zánovní. Přední čelo bylo po opískování taky zdravé. Všechno zakytovat a nastříkat plničem. Celý spodek auta a blatníky pochopitelně zevnitř jsem nastříkal přelakovatelným body 950, pouze u zadních blatníků v motorovém prostoru jsem to nedělal. Čili celý motorový prostor je hladký jak lak z venku. Ze spodu jsem si to do barvy nastříkal sám. Pak jsem namontoval všechny blatníky a dveře a spasoval jsem to. Znovu rozebrat  a nechal jsem blatníky a dveře na pár šroubcích aby to drželo pohromadě a šlo to lehce rozdělat kvůli stříkání po dílech. Bylo to jediná práce, kterou jsem si nedělal sám. I přesto že lakýrník nedělal nic jiného než to nastříkal, jelikož jsem měl celé auto v plniči, vybroušené pod vodou, stála mě tato sranda přes veškeré známé 15000,- Kč. Bavím se jak o profilaku tak i o profi celé renovace celého auta. Takovým způsobem to nejde dělat někde v garáži bez patřičného vybavení. Většina dnešních automechaniků neumí ani svařovat, je to bohužel dané dobou a úsporným opatřením.

Já když jsem se v 80. letech učil tak bylo všechno samozřejmostí. Akorát CO jsem si dodělal někdy před 10 lety, ale to jsem trochu odbočil od tématu. V zimě jsem začal celé auto kompletovat.

Namontoval jsem již připravený motor, smontoval blatníky, dal nové gumy. Hříbek mezi kastlí a blatníkem doporučuji náhradní výrobu, je měkčí a lépe utěsní spoj. Původní je z plastu a velmi tvrdý.

Pak nastaly čalounické práce, nový strop, palubka, sloupky, zadní plato atd. Zasklít do nové gumy. Okrasná lišta se dá krásně vyleštit. Nalepit nové těsnění do kufru. Dveře jsem montoval zcela kompletní. Sametka a veškeré gumy nové. Podotýkám že jsou 4 druhy těsnění do dveří dané sérií. Prostě složit celé auto šroubek po šroubku do původního a originálního stavu. Kdyby byl ve střeše z výroby zaseknutý pantok tak tam musí být.

Po STK vyzvednout z depositu značky a tradá do světa. Chtěl jsem na netu auto někde ukázat, ale na některých stránkách pro mě zcela nepochopitelného a nesmyslného dotazu jaký si přejí smajlík jsem od toho upustil. I po přečtení pár článků na této stránce jsem vydedukoval, že to není to pravé ořechové a že mi dávno není 20 let. Proto jsem se rozhodl založit vlastní stránky. Doufám, že vám to trochu pomůže při renovaci vašeho MB. Případné dotazy rád zodpovím popřípadě poradím, kde se co dá sehnat na danou sérii. Mě stála renovace zhruba spočteno jako celek 1500 hodin práce. Celkové náklady zhruba 60000,- Kč.

Výsledek mé práce si můžete prohlédnout ve fotogalerii.

Vyhledávání

TOPlist